Uitleg DigiD

Gaat u naar uw gemeentehuis, of naar het loket van een andere overheidsinstelling? Dan moet u in veel gevallen uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs laten zien. Zo weet de overheid wie u bent. Als u een product of dienst online aanvraagt, wil de gemeente ook graag zeker weten dat u het bent. Dat laat u zien door in te loggen met uw DigiD.

DigiD aanvragen

Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u DigiD aanvragenexterne-link-icoon.

Gebruikersnaam en wachtwoord

Met uw DigiD kunt u inloggen op websites van de overheid en in de zorg. Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die u allebei zelf kiest.

Soms is inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord niet voldoende. Er is dan een extra beveiligingsstap. Bijvoorbeeld het invullen van een SMS-code of het gebruiken van uw rijbewijs. U leest meer over deze inlogmethodes op de website van DigiDexterne-link-icoon.

Gehighlighte tekst: Let op: uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bescherm deze gegevens daarom goed en voorkom dat anderen er misbruik van kunnen maken. Niemand mag u vragen om uw gebruikersnaam, wachtwoord of activeringscode. Niet per e-mail, telefoon of op welke manier dan ook.

Hoe werkt DigiD?

Stel, u wilt op de website van uw gemeente een uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie aanvragen. U wordt dan van de site van de gemeente automatisch doorgeleid naar de inlogpagina van DigiD. Daar vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens komt u automatisch terug op de site van de gemeente, waar u het uittreksel aan kunt vragen.

Wilt u meer weten over DigiD? Bekijk dan de veelgestelde vragen over DigiDexterne-link-icoon.

Hulp bij DigiD

Wilt u hulp bij het gebruik van DigiD? Elke week is er een gratis inloopspreekuur in de bibliotheek bij u in de buurt. Wilt u hier gebruik van maken? Dat kan. U hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek en een afspraak maken is ook niet nodig. Op de website van Kunstwerk!externe-link-icoon leest u meer over het inloopspreekuur.