Jaarlijks cliëntervaringsonderzoek: inwoners Westervoort grotendeels tevreden
De gemeente Westervoort onderzoekt jaarlijks de ervaringen van inwoners die gebruikmaken van Wmo voorzieningen en Jeugdhulp. De reactie onder Wmo-gebruikers ligt meestal tussen 40% en 45%. Dit jaar is dat ook, het onderzoek is daarmee betrouwbaar. Ruim 300 gebruikers van Wmo-voorzieningen gereageerd op het onderzoek. Bij gebruikers van de Jeugdhulp schommelt de reactie meestal tussen 15% en 20%. Dit jaar zit Westervoort er iets boven, namelijk 21,5%. Dit geeft de gemeente een indicatie van wat er speelt.
Wmo-voorzieningen wederom positief beoordeeld
Veel inwoners zijn (onverminderd) tevreden over de kwaliteit van de hulp, het gesprek met de gemeente en het effect van de hulpverlening. De tevredenheid ligt rondom de 80%. De gemeente ziet een toename in de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuner. Die ondersteuning is voor 43% van de inwoners bekend. Dit is het beste resultaat van de afgelopen 7 jaar. De gemeente blijft daar aandacht op vestigen.
Meer inzicht in gevoel van eenzaamheid
Dit jaar zijn er nieuwe vragen gesteld over de sociale contacten van Wmo-gebruikers. Dat (deel)onderzoek is op basis van een wetenschappelijke studie volgens de eenzaamheidsschaal. Wmo-gebruikers blijken zich meer eenzaam te voelen dan landelijk gemiddeld. De gemeente vermoedde eerder al dat de eenzaamheid hoger lag dan landelijk. Door dit mee te nemen in het onderzoek, is dit inzichtelijk geworden. Inwoners hebben aangegeven waar ze eventueel hulp in willen ontvangen. Het vergroten van de sociale kring waarop iemand kan terugvallen is bijvoorbeeld veel genoemd. De gemeente gebruikt deze inzichten om met maatschappelijke partners in gesprek te gaan over mogelijke ondersteuning.
Mate van eenzaamheid ↓ | Bevolkingsmonitor 2024 | Wmo CEO 2025 |
---|---|---|
Niet eenzaam | 57,4% | 35,4% |
Eenzaam | 43,2% | 64,6% |
Matig eenzaam | 31,0% | 40,8% |
(Zeer) sterk eenzaam | 12,2% | 23,8% |
Jeugdhulp positief beoordeeld
Inwoners en ouders weten waar ze terechtkunnen voor Jeugdhulp, al daalde dit besef in Westervoort naar net boven 60%. Zodra zij zich melden, is ruim 70% tevreden over het contact met de medewerker. De tevredenheid over de zorgkwaliteit en het contact met de gemeente daalde echter licht. De bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuner nam toe, zes deelnemers van het onderzoek maakten hiervan gebruik.
De effecten van de hulp zijn in de meeste gevallen (sterk) gestegen en licht tussen 75% en 86%. Dat stemt de gemeente tevreden. Dit is het tweede jaar dat de antwoorden met elkaar vergeleken kunnen worden.
In Duiven zien we echter een tegenovergestelde trend. Daar zit een daling in het ervaren effect van de hulp, ondanks inzet van vergelijkbare hulpverleners. Dit verschil kan de gemeente nog niet verklaren.
Vorig jaar waren de wachtlijsten van invloed op de cijfers over 2023. Deze zijn nu minder beeldbepalend. Waar inwoners voorheen opmerkingen maakten over; ‘lang wachten’, ‘opnieuw contact leggen’, ‘wachtlijst bij de hulpverlener’ of ‘wisselingen van hulpverleners’, komen die opmerkingen dit jaar vrijwel niet meer voor.