money-debts-1 iconEnergietoeslag

De prijzen van energie zijn hard gestegen. Huishoudens met een laag inkomen krijgen daarom een energietoeslag van de overheid. Dit is een éénmalige bijdrage voor uw energiekosten. U kon tot en met 31 december 2022 de energietoeslag voor het jaar 2022 aanvragen. Dit is nu niet meer mogelijk.

Landelijk Noodfonds Energie

Komt u door een hoge energierekening in financiële problemen? Doe dan voor 30 april een aanvraag bij het landelijk Noodfonds Energie van de Rijksoverheid en de energieleveranciers. Dit noodfonds betaalt een deel van de energierekening voor huishoudens met een inkomen tot 200% procent van het minimum. Doe de check op de website van NoodfondsEnergie om te weten of u in aanmerking komt. Let op: wees op tijd! U kunt uiterlijk tot 30 april een aanvraag indienen.

Het Financieel Trefpunt van Mikado biedt vanaf 6 maart hulp bij de aanvraag als u die nodig hebt. Dit kan alleen op afspraak. Die kunt u maken via landelijknoodfondsenergie@1stroom.nl.

Tijden:
Maandag van 9.00 tot 17.00 uur.
Dinsdagmiddag van 13.30 tot 17.00 uur.
Woensdagochtend van 9.00 tot 12.00 uur.

Plaats:
Gemeentehuis Duiven.

Wie kan een aanvraag doen voor het Landelijk Noodfonds Energie?

  • Een huishouden met een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 2.980,- (alleenstaand) of € 3.794,- (samenwonend).
  • Het huishouden heeft zelf een contract voor gas, stroom en/of stadswarmte bij een energieleverancier. De rekening is (afhankelijk van het inkomen) hoger dan 10 tot 13 procent van het gezamenlijk bruto-inkomen.

Doe van tevoren zelf alvast de ‘Noodfonds check’ via https://www.noodfondsenergie.nl/  om te kijken of het voor u zin heeft om een aanvraag te doen. Lukt het niet om dit zelf te doen? Dan doen we dit samen met u tijdens de afspraak.

Om een aanvraag bij het Noodfonds te kunnen doen, heeft u een energiecontract op eigen naam nodig. Dit mag geen zakelijk contract zijn. Als u geen eigen energierekening hebt, bijvoorbeeld omdat u betaalt via uw huurder of omdat u blokverwarming hebt, kunt u geen aanvraag doen bij het noodfonds.

Zorg dat u dit bij u hebt als u een afspraak heeft gemaakt met het Financieel Trefpunt:

  • Bruto-inkomen van alle personen in uw huishouden.
  • Uw klantnummer en (advies)termijnbedragen van uw energieleverancier voor de maanden oktober 2022 en januari 2023.
  • Als dit al bekend is: de daadwerkelijke energiekosten in de maanden oktober 2022 en januari 2023.
  • Een e-mailadres. Als u zelf geen mailadres hebt, maak er dan van tevoren één aan of neem iemand mee die wel een mailadres heeft.
  • Een mobiele telefoon met internet, waarop u uw mail kunt lezen.
  • Huisgenoten boven de 23 jaar met een inkomen moeten ook meekomen naar de afspraak. Zijn alle mensen in het huishouden jonger dan 23 jaar? Dan tellen de inkomens mee van de mensen vanaf 18 jaar.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord en die van uw huisgenoten (die meetellen in het gezamenlijk inkomen).
  • De telefoon waarop u de controle sms binnenkrijgt om met uw DigiD in te loggen. Inloggen via de DigiD app is niet mogelijk.

Kijk ook bij veel gestelde vragen onderaan deze pagina.

Eenmalige energietoeslag 2023

De Rijksoverheid werkt op dit moment aan de energietoeslag voor 2023. Nadat de Rijksoverheid de wet heeft aangepast weten we pas zeker wie in aanmerking komt voor de energietoeslag 2023. U kunt daarom nu nog geen nieuwe aanvraag indienen voor de energietoeslag 2023. We verwachten hierover in juli 2023 meer duidelijkheid. U ontvangt de toeslag niet automatisch. U moet dus een aanvraag indienen, ook als u in 2022 energietoeslag hebt ontvangen. Wanneer er meer bekend is over de energietoeslag 2023 leest u dit op onze website, social media en in de Westervoort Post en het Westervoorts Nieuwsblad.

Voorschot € 500,- energietoeslag 2023 is bij ons niet mogelijk

De Rijksoverheid heeft gecommuniceerd dat gemeenten al een voorschot kunnen geven van € 500,00. Dit is bij ons niet mogelijk.

Betalingsproblemen

Heeft u nu problemen met de betaling van uw energierekening? Neem dan contact op met uw energieleverancier om een betalingsregeling te treffen. Lukt dit niet en dreigt u afgesloten te worden? Bel dan naar team Schuldhulpverlening van de gemeente: (026) 317 99 11 of per email via schuldhulpverlening@1stroom.nl of neem contact op met Maatje voor elkaar. Meer informatie leest u ook op de pagina Schuldhulpverlening.

Energie besparen

Iedereen die de energietoeslag heeft ontvangen, komt in aanmerking voor ondersteuning vanuit de Energiebespaardienst. De Energiebespaardienst zijn mensen die verstand hebben van energie en kunnen helpen om minder energie te gebruiken. De medewerkers van de Energiebespaardienst doen bij mensen thuis ook kleine aanpassingen, zoals het vervangen van lampen voor ledlampen of het plaatsen van een waterbesparende douchekop. Deze kleine aanpassingen kunnen per jaar tientallen euro’s besparen. Meer informatie leest u in het nieuwsbericht Ondersteuning met besparen op de energierekening op deze website. 

Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Welke energietoeslagen zijn er?
  • In 2022 kon u € 1300,- energietoeslag krijgen als uw inkomen 100 – 120% boven het sociaal minimum ligt. Deze toeslag kan niet meer worden aangevraagd.
  • In 2023 kunt u weer energietoeslag krijgen. Op dit moment werkt de Rijksoverheid aan deze toeslag. In juli verwachten we hier meer informatie over te kunnen geven.
  • Iedereen met een inkomen tot 200% boven het sociaal minimum kan een aanvraag doen bij het landelijk Noodfonds Energie. Doe hiervoor de check op de website van Noodfonds Energie.
Verlies ik de energietoeslag als ik een aanvraag doe bij het landelijk Noodfonds energie?

Een aanvraag bij het Noodfonds Energie heeft geen invloed op de energietoeslag die u van de gemeente krijgt of hebt gekregen.

Wanneer kan ik energietoeslag voor 2023 aanvragen?

De Rijksoverheid werkt aan een toeslag voor 2023. Helaas duurt dit nog een poos. In juli verwachten we hierover bericht.

Het lukt mij niet om online een aanvraag in te dienen. Kan ik hulp krijgen?

Zeker! U kunt hiervoor vanaf 1 maart op maandag, dinsdagmiddag of woensdagochtend terecht op het gemeentehuis. Hier wordt u kosteloos geholpen voor mensen van het Financieel Trefpunt van Mikado. Of bel het KlantContactCentrum van de gemeente (0316) 279 111.

Afspraak maken

U bent welkom in het gemeentehuis. Wij helpen u graag goed. Daarom werken wij alleen op afspraak.

Het gemeentehuis is dagelijks geopend en dit zijn de openingstijden:

maandag 8.00 - 12.00 uur
dinsdag 8.00 - 12.00 uur
woensdag 8.00 - 16.00 uur
donderdag 8.00 - 12.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.00 uur

 

Hiernaast op de maandagavond, in de oneven weken, van 18.00 - 20.00 uur.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag of opmerking? Vul het contactformulier in.

Bereikbaarheid KlantContactCentrum

maandag t/m donderdag 8.00 - 16.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.30 uur
   
Telefoon: (026) 317 99 11
WhatsApp: (06) 31 96 14 83

 Bereikbaarheid Sociaal Loket

maandag t/m vrijdag 8.30 – 12.30 uur

 

Bezoekadres

Dorpsplein 1
6931 CZ Westervoort

Postadres

Postbus 40
6930 AA Westervoort

E-mailadres

gemeente@westervoort.nl

Telefoonnummer 

(026) 317 99 11

Blijf op de hoogte en volg ons online