Jaarlijks cliëntervaringsonderzoek: inwoners grotendeels tevreden
Ieder jaar doet de gemeente onderzoek onder inwoners die gebruik maken van Wmo voorzieningen of Jeugdhulp. Veel gebruikers van WMO voorzieningen hebben gereageerd. Meer jeugdigen en hun ouder(s) hebben gereageerd (20%). De antwoorden laten daardoor goed zien hoe inwoners denken over hulp van de gemeente.
Wmo ondersteuning: 80% positief over effect
Gebruikers van de Wmo zijn in het algemeen tevreden (80% tot 90%). Over de ondersteuning en het effect ervan is 80% positief.
Dit jaar hebben wij vragen gesteld over mantelzorg. Van de inwoners geeft 42% aan gebruik te maken van een mantelzorger. Bij de vervolgvragen vinden twee van de drie inwoners dat de mantelzorger de zorg (goed) aan kan.
Jeugdhulp: kwaliteit positiever beoordeeld
In Westervoort is 89% van de deelnemers positief over de kwaliteit van de Jeugdhulp. Dit is een grote verbetering. In 2022 was dit 80%.
Vorig jaar beloofden wij verschillen tussen de antwoorden van ouders en jeugdigen te onderzoeken. Inwoners konden daarom hun telefoonnummer invullen. Eind september bellen wij enkele inwoners die hun telefoonnummer hebben ingevuld.
Beoordeling toegang Jeugdhulp iets gestegen
Inwoners van Westervoort beoordelen de toegang tot Jeugdhulp iets hoger dan vorig jaar: een stijging van 5% naar 74%.
Inwoners maken opmerkingen over ‘lang wachten’, ‘opnieuw contact leggen’ of ‘wisselingen van hulpverleners’. Dit heeft te maken met de wachtlijst. Wachtlijsten ontstaan onder andere door te weinig personeel. Wij werken hard om mensen sneller te helpen.
Inwoners beoordelen de kwaliteit van hulp positief
87% van de deelnemers geeft aan goed geholpen te worden bij hun vragen. Over hulpverleners schrijven zij: ‘goed doorvragen’, ‘een luisterend oor bieden’, ‘goed aansluiten en serieus nemen’.