health-care iconInformatie rondom zorg, welzijn en financiën

Gemeente, huisartsen en zorgaanbieders trekken samen op om de zorg en ondersteuning voor u zo goed mogelijk te laten verlopen. Juist nu in deze periode! Blijf niet zitten met vragen en wacht ook vooral niet te lang!

Zorg en welzijn

Voor vragen over zorg en welzijn kunt u terecht bij het Sociaal Loket van de gemeente. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 - 12.30 uur via telefoonnummer: (026) 317 99 11.

De huisartsen van Rozet zijn bereikbaar op de bekende telefoonnummers voor al uw medische vragen. Maar ook voor een gesprek met uw praktijkondersteuner. U kunt ook digitaal contact opnemen, via MijnGezondheidnet (MGn). Informatie: www.rozet.onzehuisartsen.nl.  De artsen adviseren ook om www.thuisarts.nl te raadplegen.

Aan de slag als vrijwilliger? Neem dan eens een kijkje op de website van de vrijwilligerscentrale. Denk hierbij aan:

  • Ouderen die iemand zoeken voor een boodschapje, de hond uitlaten, een maaltijd koken of gewoonweg al wandelend een praatje (op 1,5 m afstand).
  • Maar ook gezinnen met kinderen, die moeite hebben met het begeleiden bij bijvoorbeeld huiswerk.
  • Mensen die willen helpen geven dit daar ook aan. Het brengt vraag en aanbod dan mooi bij elkaar.

Komt u er zelf niet uit?

We denken graag met u mee als u niet weet waar de vraag thuishoort.
Wacht a.u.b. niet te lang, maar trek meteen aan de bel! Bij het Sociaal Loket, Mikado of uw huisarts.

Voor meer informatie over welzijnswerk kunt u bellen met Mikado: (0316) 250 700 (tussen 8.30 uur en 12.30 uur).

Vragen over vrijwilligerswerk? Neem dan contact op met Bart Hoesté via 06 - 107 22 666.

Heeft u het even moeilijk, voelt u zich alleen of wilt u uw verhaal kwijt? Soms is het lastig om iemand te vinden in uw omgeving die écht naar u luistert of waarmee u kunt praten. Of u zoekt juist naar iemand die u niet persoonlijk kent.

Bij de vrijwilligers van de Luisterlijn kunt u dag en nacht terecht voor een goed gesprek. Alle dagen van de week. Het hele jaar door. Met echte aandacht luisteren zij naar uw verhaal. Anoniem en vertrouwd. Zonder oordeel. De Luisterlijn is te bereiken via telefoonnummer 088  0767 000 (normaal tarief) of chat/mail via www.deluisterlijn.nl.

Financiële zorgen

Gratis advies en ondersteuning

Veel mensen schamen zich als ze niet aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen. En een betalingsachterstand hebben. Wat vaak voorkomt is dat mensen niet weten waar ze moeten beginnen en het overzicht kwijt zijn. En daardoor juist geen actie ondernemen.

Het beste advies is: wacht niet langer en trek aan de bel voor hulp. Want financiële problemen gaan nooit vanzelf weg. Ze kunnen juist groter worden. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk naar een oplossing te zoeken. Er zijn organisaties die u graag helpen en adviseren:

Een medewerker van het Sociaal Loket van de gemeente

Deskundigen van het Financieel Trefpunt Duiven en Westervoort

De deskundigen helpen u bij al uw vragen over financiën, inkomen en uitkeringen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van toeslagen, formulieren invullen en uw administratie ordenen. De openingstijden zijn:

  • Dinsdag van 13.30 uur tot 15:00 uur in de Nieuwhof (Rivierweg 1, 6932 KA Westervoort).
  • Woensdag van 13.30 uur tot 15.00 uur in Huis van Droo (Fuutstraat 50, 6921 WJ Duiven).

De deskundigen zijn ook telefonisch te bereiken via telefoonnummer 0900 8433.

Een schuldhulpmaatje

Schuldhulpmaatjes helpen u om financiële problemen zoveel mogelijk te voorkomen of beperken. Of bij het aanpakken van schulden als u die heeft.

Bel een van de coördinatoren: Jan van Poederooijen 06-13380757 / Teuna Krouwel 06-40081362 

Wat kunt u zelf doen?

  1. Wacht niet af. Vraag zo snel mogelijk om uitstel van betaling of een betalingsregeling als u een rekening nu niet kunt betalen.
  2. Houd overzicht over geldzaken, juist nu. Tip: maak een begroting, om zo de uitgaven en inkomsten in balans te houden of te krijgen. Meer informatie vindt u bijvoorbeeld op www.nibud.nl.
  3. Vraag hulp als u er zelf niet uitkomt. Zo snel mogelijk, want voorkomen is beter dan genezen.
    En goed om te weten: Het Sociaal Loket, Financieel Trefpunt en schuldhulpmaatje kunnen u ook helpen met stap 1 en 2.

Zet vandaag nog de eerste stap naar een oplossing.

Handige websites

Wat kunt u doen om een ander te helpen?

Maak het onderwerp bespreekbaar. En wijs mensen op de organisaties die kunnen helpen. Geef ze dat positieve zetje in de rug om advies te vragen. 

Hulp Mantelzorg

Hulp bij Mantelzorg nodig? 

De zorgladder biedt een oplossing voor mantelzorgers die het door het wegvallen van de thuiszorg, dagbesteding en andere vormen van ondersteuning, niet meer redden. 

De Zorgladder Mantelzorg bestaat uit 5 stappen. Per stap geeft de zorgladder aan voor welke hulp u in aanmerking kunt komen als u het niet meer redt. En wie u kunt aanspreken voor de hulp. 

Wilt u weten voor welke hulp bij de mantelzorg u in aanmerking komt? Ga naar de Zorgladder Mantelzorg.

Afspraak maken

U bent welkom in het gemeentehuis. Wij helpen u graag goed. Daarom werken wij alleen op afspraak.

Het gemeentehuis is dagelijks geopend en dit zijn de openingstijden:

maandag 8.00 - 12.00 uur
dinsdag 8.00 - 12.00 uur
woensdag 8.00 - 16.00 uur
donderdag 8.00 - 12.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.00 uur

 

Hiernaast op de maandagavond, in de oneven weken, van 18.00 - 20.00 uur.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag of opmerking? Vul het contactformulier in.

Bereikbaarheid via telefoon en WhatsApp

maandag t/m donderdag 8.00 - 16.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.30 uur
   
Telefoon: (026) 317 99 11
WhatsApp: (06) 31 96 14 83

Bezoekadres

Dorpsplein 1
6931 CZ Westervoort

Postadres

Postbus 40
6930 AA Westervoort

E-mailadres

gemeente@westervoort.nl

Telefoonnummer 

(026) 317 99 11

Blijf op de hoogte en volg ons online