Informatie rondom zorg, welzijn en financiën
Zorg en welzijn
Voor vragen over zorg en welzijn kunt u terecht bij het Sociaal Loket van de gemeente. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 - 12.30 uur via telefoonnummer: (026) 317 99 11.
De huisartsen van Rozet zijn bereikbaar op de bekende telefoonnummers voor al uw medische vragen. Maar ook voor een gesprek met uw praktijkondersteuner. U kunt ook digitaal contact opnemen, via MijnGezondheidnet (MGn). Informatie: www.rozet.onzehuisartsen.nl. De artsen adviseren ook om www.thuisarts.nl te raadplegen.
Aan de slag als vrijwilliger? Neem dan eens een kijkje op de website van de vrijwilligerscentrale. Denk hierbij aan:
- Ouderen die iemand zoeken voor een boodschapje, de hond uitlaten, een maaltijd koken of gewoonweg al wandelend een praatje (op 1,5 m afstand).
- Maar ook gezinnen met kinderen, die moeite hebben met het begeleiden bij bijvoorbeeld huiswerk.
- Mensen die willen helpen geven dit daar ook aan. Het brengt vraag en aanbod dan mooi bij elkaar.
Komt u er zelf niet uit?
We denken graag met u mee als u niet weet waar de vraag thuishoort.
Wacht a.u.b. niet te lang, maar trek meteen aan de bel! Bij het Sociaal Loket, Mikado of uw huisarts.
Voor meer informatie over welzijnswerk kunt u bellen met Mikado: (0316) 250 700 (tussen 8.30 uur en 12.30 uur).
Vragen over vrijwilligerswerk? Neem dan contact op met Bart Hoesté via 06 - 107 22 666.
Heeft u het even moeilijk, voelt u zich alleen of wilt u uw verhaal kwijt? Soms is het lastig om iemand te vinden in uw omgeving die écht naar u luistert of waarmee u kunt praten. Of u zoekt juist naar iemand die u niet persoonlijk kent.
Bij de vrijwilligers van de Luisterlijn kunt u dag en nacht terecht voor een goed gesprek. Alle dagen van de week. Het hele jaar door. Met echte aandacht luisteren zij naar uw verhaal. Anoniem en vertrouwd. Zonder oordeel. De Luisterlijn is te bereiken via telefoonnummer 088 0767 000 (normaal tarief) of chat/mail via www.deluisterlijn.nl.
Financiële zorgen
Gratis advies en ondersteuning
Veel mensen schamen zich als ze niet aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen. En een betalingsachterstand hebben. Wat vaak voorkomt is dat mensen niet weten waar ze moeten beginnen en het overzicht kwijt zijn. En daardoor juist geen actie ondernemen.
Het beste advies is: wacht niet langer en trek aan de bel voor hulp. Want financiële problemen gaan nooit vanzelf weg. Ze kunnen juist groter worden. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk naar een oplossing te zoeken. Er zijn organisaties die u graag helpen en adviseren:
Een medewerker van het Sociaal Loket van de gemeente
- Bel op werkdagen tussen 8.30 en 12.30 naar (026) 317 99 11.
- Mail naar sociaalloket@westervoort.nl.
Deskundigen van het Financieel Trefpunt Duiven en Westervoort
De deskundigen helpen u bij al uw vragen over financiën, inkomen en uitkeringen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van toeslagen, formulieren invullen en uw administratie ordenen. De openingstijden zijn:
- Dinsdag van 13.30 uur tot 15:00 uur in de Nieuwhof (Rivierweg 1, 6932 KA Westervoort).
- Woensdag van 13.30 uur tot 15.00 uur in Huis van Droo (Fuutstraat 50, 6921 WJ Duiven).
De deskundigen zijn ook telefonisch te bereiken via telefoonnummer 0900 8433.
Een schuldhulpmaatje
Schuldhulpmaatjes helpen u om financiële problemen zoveel mogelijk te voorkomen of beperken. Of bij het aanpakken van schulden als u die heeft.
Bel een van de coördinatoren: Jan van Poederooijen 06-13380757 / Teuna Krouwel 06-40081362
Wat kunt u zelf doen?
- Wacht niet af. Vraag zo snel mogelijk om uitstel van betaling of een betalingsregeling als u een rekening nu niet kunt betalen.
- Houd overzicht over geldzaken, juist nu. Tip: maak een begroting, om zo de uitgaven en inkomsten in balans te houden of te krijgen. Meer informatie vindt u bijvoorbeeld op www.nibud.nl.
- Vraag hulp als u er zelf niet uitkomt. Zo snel mogelijk, want voorkomen is beter dan genezen.
En goed om te weten: Het Sociaal Loket, Financieel Trefpunt en schuldhulpmaatje kunnen u ook helpen met stap 1 en 2.
Zet vandaag nog de eerste stap naar een oplossing.
Handige websites
- www.komjijeruit.nl
- www.geldfit.nl > persoonlijk advies over jouw financiële situatie.
- Nibud heeft op de website handige tips en hulpmiddelen om grip op uw geld te houden.
Een stappenplan geeft handvatten om overzicht te houden. - www.zelfjeschuldenregelen.nl
Wat kunt u doen om een ander te helpen?
Maak het onderwerp bespreekbaar. En wijs mensen op de organisaties die kunnen helpen. Geef ze dat positieve zetje in de rug om advies te vragen.
Hulp Mantelzorg
Hulp bij Mantelzorg nodig?
De zorgladder biedt een oplossing voor mantelzorgers die het door het wegvallen van de thuiszorg, dagbesteding en andere vormen van ondersteuning, niet meer redden.
De Zorgladder Mantelzorg bestaat uit 5 stappen. Per stap geeft de zorgladder aan voor welke hulp u in aanmerking kunt komen als u het niet meer redt. En wie u kunt aanspreken voor de hulp.
Wilt u weten voor welke hulp bij de mantelzorg u in aanmerking komt? Ga naar de Zorgladder Mantelzorg.